Long Tail (pozycjonowanie Long Tail, pozycjonowanie długiego ogona) swoją nazwę zawdzięcza faktowi, że w procesie budowania pozycji w rankingu wyszukiwania wykorzystuje długie, precyzyjne frazy kluczowe tworząc swoisty „długi ogon”. Technika ta wykorzystywana jest najczęściej przez sklepy internetowe oraz małe i średnie przedsiębiorstwa kierujące swoją ofertę usługową oraz produktową do użytkowników poszukujących konkretnych, ściśle określonych wariantów oferowanych dóbr (np. konkretny model, wersja, pojemność itd.). Odbiorcy ci kierując zapytanie są bardzo często nastawieni na kupno określonego towaru czy wykonania usługi w momencie, gdy znajdą dokładnie to, czego potrzebują. Precyzja stosowanych fraz kluczowych wiąże się też ze znacznie mniejszym ruchem w obrębie pozycjonowanych witryn oraz stosunkowo niższą konkurencyjnością co znacznie redukuje koszty prowadzenia kampanii marketingowych oraz daje szanse w starciu z konkurencją w przypadku firm nie będących sieciami, czy ogromnymi przedsiębiorstwami.