Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to platmofra e-commerce, która umożliwia prowadzenie sklepu internetowego. Jest łatwa w obsłudze oraz instalacji, intuicyjna, a także bezpłatna. Dzięki PrestaShop sklep może być zintegrowany ze sklepem Allegro. Platforma umożliwia także pozycjonowanie sklepu w wygodny sposób. Prostota skryptu pozwala na dodawanie nowych funkcji. Na platformie PrestaShop dostępne są dwa główne moduły:

  • moduł front-end, który to jest widoczny dla użytkowników przeglądających ofertę sklepu oraz składających zamówienia. W tym module administrator ma możliwość zarządzania wyglądem strony czy jej poszczególnymi funkcjonalnościami;
  • moduł managerski, który z kolei dostępny jest jedynie dla administratorów zarządzających sklepami. Pozwala w sprawny sposób zarządzać prowadzoną sprzedażą, a także zintegrować sklep z zewnętrznymi systemami, takimi jak hurtownie, platformy aukcyjne, porównywarki cenowe czy systemy płatności online.

Dużą zaletą platformy jest możliwość modyfikacji oprogramowania. Dzięki temu można samodzielnie (lub z pomocą programisty) wprowadzić niezbędne zmiany, pozwalające na wprowadzenie funkcji potrzebnych właścicielowi sklepu, a niedostępnych w modułach oferowanych przez PrestaShop.

Platforma ma jednak także swoje wady. Wśród nich wskazuje się częste aktualizacji, występowanie płatnych modułów, brak wszystkich funkcjonalności w podstawowej, bezpłatnej wersji, a także brak wstecznej kompatybilności.

Pozycjonowanie PrestaShop

Pozycjonowanie sklepu internetowego na platformie PrestaShop cechują takie same zasady, jakie należy wdrożyć przy pozycjonowaniu stron www. Należy jednak pamiętać, że platforma ma swoje funkcjonalności, przez co wprowadzenie pewnych działań SEO może okazać się nieco trudniejsze, niż w przypadku pozycjonowania strony internetowej stworzonej chociażby w WordPressie. W tym zakresie można wskazać na odmienności w optymalizacji tagów, nagłówków H1 czy modyfikacji adresów URL, które wymaga instalacji dedykowanych dodatków, umożliwiających podjęcie działań SEO.

Co do zasady platforma PrestaShop jest wstępnie przygotowana do pozycjonowania. Od czego rozpocząć pozycjonowanie PrestaShop? Odpowiedź brzmi: od audytu technicznego witryny. Następnie należy skupić się na optymalizacji takich obszarów jak:

  • meta dane podstron;
  • struktura adresów URL,
  • struktura nagłówków Hx,
  • struktura linków wewnętrznych,
  • blokowanie indeksacji stron.
  • Optymalizacja pozycjonowania PrestaShop

Platforma PrestaShop pozwana na samodzielne ustawienie meta danych podstron poszczególnych produktów czy kategorii, tj. ich tytułów lub opisów. Istnieje także możliwość pozostawienia meta danych bez żadnych zmian – wówczas skrypt zastosuje własny schemat w celu wygenerowania powyższych treści. Warto jednak wprowadzić swoje własne zmiany, bowiem w ten sposób możemy dobrać odpowiednie frazy kluczowe, które są ważnym czynnikiem w przypadku pozycjonowania.

Kolejnym rozwiązaniem, które możemy wprowadzić w celu wzrostu pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania, to przyjazne adresy URL oraz nagłówki H1. Możemy także wprowadzić odpowiednią strukturę linków wewnętrznych poprzez nadanie im atrybutu ,,follow”. Co więcej, platforma umożliwia zablokowanie indeksacji części stron, np. zawierających koszyk, stronę płatności czy inne dokumenty, których umieszczenia na stronie sklepu wymagają przepisy prawne, takich jak klauzule dotyczące RODO, regulaminy czy polityka prywatności.

Pozycjonowanie PrestaShop – blog

Często stosowanym narzędziem marketingowym, wpływającym na zwiększony ruch na stronie, a w konsekwencji na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, jest umieszczenie sekcji blogowej czy poradnikowej. Dzięki temu właściciel firmy buduje swój autorytet wśród odbiorców, a także może informować klientów o bieżących sprawach związanych z funkcjonowaniem sklepu. Prowadzenie bloga pozwala także na urozmaicenie linkowania wewnętrznego, w tym umieszczania we wpisach linków, które skierują potencjalnego nabywcę do właściwych podstron kategorii lub produktu.

Niestety podstawowa wersja PrestaShop nie pozwala na umieszczenie na stronie sklepu internetowego podstrony bloga. Istnieją jednak odpowiednie moduły, które umożliwiają tego typu rozwiązanie. Ceny oraz możliwości, jakie oferuje moduł są różne, w zależności od wybranych dodatków do modułu, jednak warto zastanowić się nad opcją zamieszczenia dodatkowych treści powiązanych z asortymentem oferowanym przez sklep. Przy odpowiednim zaplanowaniu publikacji i przestrzeganiu harmonogramu tworzenia treści blogowych można bowiem osiągnąć bardzo zadowalające efekty.