1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

To w jaki sposób formułują zapytania użytkownicy korzystający z wyszukiwarek zmieniło się i nadal zmienia biorąc pod uwagę kilka ostatnich lat. Osoby poszukujące konkretnego rozwiązania, informacji, produktu tworzą coraz dłuższe oraz bardziej szczegółowe zapytania. Aby nadążyć za tak dynamicznie zmieniającym się trendem potrzebne jest tworzenie coraz dłuższych, lepiej dopasowanych, niszowych fraz kluczowych. Pozycjonowanie oparte na takich właśnie długich i dokładnych frazach nazywa się pozycjonowaniem 'long tail' (długiego ogona).

Czym jest pozycjonowanie long tail?

Long tail nazywane jest pozycjonowaniem długiego ogona ze względu na fakt, że wykorzystywane frazy kluczowe składające się z 4-5-6 i więcej słów tworzą swego rodzaju „ogon”. Frazy te odnoszą się najczęściej do konkretnych usług i produktów (o danej pojemności, wersji itp.) dlatego też lepiej odpowiadają wymaganiom stawianym przez użytkownika przeglądającego wyniki wyszukiwania. Z uwagi na fakt, że pozycjonowanie long tail odnosi się do ograniczonego zakresu wiąże się też z mniejszym zjawiskiem konkurencyjności co znacznie zwiększa szanse oraz pole manewru dla małych i średnich firm.

Jak działa pozycjonowanie „długiego ogona”?

Siła i skuteczność pozycjonowania long tail zależy w dużej mierze od stopnia unikatowości oraz precyzji fraz kluczowych, im lepiej dane określenie odpowiada oczekiwaniom danej osoby tym jest ono bardziej wartościowe z punktu widzenia SEO. Osoba kierująca do przeglądarki konkretne, szczegółowe zapytania najprawdopodobniej szuka ściśle określonej usługi czy produktu i gdy znajdzie to, co odpowiada jej wymaganiom z dużym prawdopodobieństwem dokona zakupu.

Jeśli chodzi o cenę za wykonanie usługi pozycjonowania to jest ona najczęściej ustalana indywidualnie i zależy od kilku czynników m.in. historii pozycjonowania danej strony w wyszukiwarkach, dotychczasowego ruchu, jakości i struktury adresów URL wewnętrznych oraz zewnętrznych a także strategii, jaką chciałby obrać klient oraz założonych celów. Opłaty mogą być naliczane w formie stałego miesięcznego abonamentu, bądź też w zależności od wyników mierzonych pozycją w rankingu wyszukiwania oraz objętością generowanego ruchu.

Kto powinien skorzystać z możliwości jakie daje pozycjonowanie long tail?

Jedną z grup, która z pewnością powinna skorzystać z tego wariantu pozycjonowania są właściciele oraz pracownicy sklepów internetowych. Doskonałym przykładem jest chociażby branża komputerowa, dla przykładu użytkownik chcący kupić laptop do konkretnych zastosowań będzie szukał urządzenia konkretnej firmy (Toshiba, Asus, Lenovo) o konkretnym procesorze (i5,i7) oraz pojemności pamięci RAM (np. 8 GB). Osoba taka użyje frazy np. 'laptop Lenovo i7 8GB DDR3', która jest właśnie frazą typu long tail (złożoną w tym przypadku z 5 członów), a co więcej może oprócz wymienionych parametrów poszukiwać także konkretnego modelu zwiększając tym samym dokładność zapytania. Warto więc zadbać od dobranie unikatowej frazy dla każdego oferowanego produktu, idealnym scenariuszem byłoby także przygotowanie osobnej dedykowanej podstrony z niepowtarzalnym, przygotowanym indywidualnie opisem dla każdego oferowanego produktu.

Firmami, które także powinny skorzystać z usług pozycjonowania szerokiego p są te oferujące wszelkiego rodzaju usługi (wykończeniowe, hydrauliczne, cateringowe itp.). Klienci szukający kogoś, kto wykona dla nich konkretną usługę szukają wykonawcy nie tylko o dobrej opinii i renomie, ale świadczącego usługi w jak najbliższej okolicy. Dobrym pomysłem jest więc zainwestowanie w precyzyjne frazy kluczowe, gdyż kierując zapytanie dla przykładu „catering owoce morza Warszawa Bielany" uzyskamy znacznie lepsze wyniki niż w przypadku bardziej ogólnej 'catering Warszawa' czy 'catering Warszawa owoce morza'.

Osobami mogącymi czerpać korzyści z „długiego ogona” nie będąc koniecznie związanym z branżą komercyjną są właściciele wszelkiego rodzaju blogów. Użytkownicy, którzy trafiają na strony typu blog to bardzo często osoby, które szukają porady bądź odpowiedzi na jakieś nurtujące je pytania. Warto więc zastosować dłuższe frazy kluczowe w formie pytań takich np. "Jak sprawić, aby nasze życie było lepsze?" , bądź też w formie wyliczanki jak "10 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, aby nasze życie stało się lepsze...".