Pozycjonowanie stron www bardzo często bywa mylone z SEO, a warto zaznaczyć, że optymalizacja jest tylko jednym z elementów pozycjonowania. Proces ten ma na celu wywindowanie danej witryny na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na ówcześnie wybrane słowa kluczowe. Co istotne, najważniejszą rolę odgrywa wyłącznie 10 pierwszych wyników. Dlaczego są one tak ważne i jak je osiągnąć? O tym przeczytasz w tym artykule.

Dlaczego TOP 10?

Nie od dziś wiadomo, że użytkownik Internetu nie lubi zbyt dużo czytać i czekać na informacje. Dlatego też podczas analizuje wyłącznie pierwsze wyniki wyszukiwania. Zazwyczaj jest to pierwsza trójka, jednak zdarza się, że dociera do końca pierwszej strony. W związku z tym najbardziej dochodowe i oferujące najlepsze efekty są najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Czy SEO to pozycjonowanie?

Nie tak do końca. SEO (search engine optimization), czyli optymalizacja witryny dla wyszukiwarek jest jedynie jedną z technik, metodą pozycjonowania. Polega na takim dostosowaniu witryny pod kątem technicznym, wizualnym i merytorycznym, aby zajmowała możliwie jak najwyższą pozycję. Okazuje się jednak, że bardzo często sama optymalizacja nie wystarczy, dlatego konieczne jest wzbogacenie strategii o inne rozwiązania takie, jak linkbuilding.

Wyniki wyszukiwania – co warto o nich wiedzieć?

Zanim przejdziemy do faktycznego pozycjonowania stron internetowych, musimy omówić wyniki wyszukiwania. Jak nie trudno się domyślić, pojawiają się one w wyszukiwarce internetowej po wpisaniu wybranej przez nas frazy. Zazwyczaj na początku i na końcu listy możemy dostrzec płatne wyniki wyszukiwania, jednak to nie one nas powinny interesować.

wyniki_wyszukiwania_płatne

My skupiamy się na organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tych znajdujących się w środku listy. Jest ich 10, a pozycja każdej strony zależy od stopnia spełnienia wymagań stawianych przez algorytmy Google. Istotny jest fakt, że sprawienie, aby strona wyświetlała się jak najwyżej na konkretną frazę kluczową nie jest łatwe. Niezbędne jest bardzo dobre zoptymalizowanie strony, czy zbudowanie profilu linków wyższej jakości, niż nasza konkurencja.

organiczne_wyniki_wyszukiwania.JPG

Warto również wiedzieć, że zupełnie inaczej będzie wyglądała pierwsza strona wyników wyszukiwania dla fraz lokalnych, a inaczej dla wyrażeń typu long-tail. Pierwsze z nich zwrócą, poza adresami poszczególnych stron, także adresy fizycznych siedzib firm, a nawet wskażą dokładną lokalizację na mapie. Z kolei po wpisaniu frazy drugiego typu otrzymasz bardzo dokładne wyniki wyszukiwania, często kierujące do dokładnej podstrony danego serwisu omawiającej wybrane zagadnienie.

Jakie pozycjonowanie?

Obecnie wyróżniamy kilka typów pozycjonowania:

  • lokalne,

  • ogólne,

  • zagraniczne.

Jeszcze przed rozpoczęciem prac konieczne jest określenie, w jakiej wyszukiwarce chcemy być widoczni, a także, jaki typ pozycjonowania wybieramy. Jest to istotne, ponieważ od wyboru tego typu będą zależały kolejne etapy prac.

Pozycjonowanie lokalne sprawi, że Twoja strona będzie widziana wyłącznie przez użytkowników pochodzących z danego regionu. Dla przykładu: jeżeli prowadzimy komis samochodowy w Krakowie, możemy wybrać frazę „auta używane Kraków”. Jeśli każdy etap pozycjonowania zostanie wykonany w sposób prawidłowy, strona firmy będzie wyświetlała się na wcześniej wspomniane hasło użytkownikom z Krakowa i okolic.

Z kolei pozycjonowanie ogólne skupia się na ogólnych wynikach wyszukiwania, czyli tych dostępnych i wyszukiwanych przez użytkowników z całej Polski. W działaniach tego typu w ogóle nie zwracamy uwagi na lokalizację i staramy się wybrać możliwie najlepsze frazy kluczowe, ponieważ konkurencja jest bardzo duża. Co więcej, szczególną wagę przykładamy do link buildingu (Sklep Seo ) , ponieważ profil linków także odgrywa istotną rolę i powinien być stworzony w lepszy sposób, niż u firm konkurencyjnych.

Jak powinno przebiegać pozycjonowanie stron?

Każdy proces pozycjonowania powinien rozpoczynać się wnikliwym audytem strony internetowej i analizą wymagań i potrzeb klienta. Pierwsza czynność tak naprawdę jest osobnym procesem, który polega na sprawdzaniu pozycjonowanej witryny pod kątem spełniania wymagań Google. Jest to o tyle istotne, że nawet najmniejszy błąd może spowodować problemy w osiąganiu coraz wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Analiza wymagań i potrzeb pozwala oszacować cel, jaki musi osiągnąć pozycjoner. Jak się okazuje, plany biznesowe bardzo często pokrywają się z tymi bezpośrednio związanymi z pozycjonowaniem, dlatego warto jest je wnikliwie przeanalizować i wziąć pod uwagę podczas tworzenia strategii.

A to właśnie nią teraz będziemy się zajmować. Jeżeli mamy już sprawdzoną witrynę i opisane wszystkie cele działań, możemy przejść do tworzenia strategii, czyli formułowania założeń i szczegółów wszelkich działań, jakie będą wykonywane. Zastanów się, jakie czynności sprawią, że pozycja strony wzrośnie i dokładnie je opisz. Pamiętaj jednak, aby nie nastawiać się na sztywną realizację strategii, ponieważ rynek w każdym momencie się zmienia i konieczne jest dostosowanie się do aktualnych trendów i wymagań.

W tym momencie warto zająć się pozycjonowaną stroną. Wykonaj dokładną optymalizację witryny, ale nie zapomnij o dodatkowej analizie pozostałych elementów. Dzięki temu poprawisz błędy ujawnione podczas audytu opisane w strategii, a także zidentyfikujesz wszelkie dodatkowe problemy, które ujawnią się w trakcie prac. Ponadto na tym etapie warto rozpocząć wszelkie działania poza witryną takie, jak linkbuilding, czy kampania artykułów sponsorowanych.

Teraz przyszedł czas na ponowną analizę. Sprawdź, jakie efekty dały przeprowadzone prace, a także porównaj je ze stanem pierwotnym. Dzięki temu dowiesz się, co tak naprawdę uległo poprawie, a co jeszcze należy zmienić. Pamiętaj również, że pozycjonowanie nie kończy się w tym momencie. To proces ciągłego udoskonalania strategii i działań w Internecie, dlatego analizuj, sprawdzaj i bądź lepszy od konkurencji!

Przed czym się wystrzegać w pozycjonowaniu stron?

Aby pozycjonowanie stron przyniosło oczekiwany efekt, konieczne jest wykonanie procesu zgodnie ze sztuką, czyli z wykorzystaniem powszechnie uznanych technik i rozwiązań. W związku z tym na pewno nie polecamy korzystania z tanich, często niedozwolonych przez Google metod. Zaliczyć do nich możemy systemy wymiany linków, linki wykonywane przez nie do końca sprawdzone firmy, czy tworzenie treści ze zbyt dużą ilością fraz kluczowych. Praktyki tego typu niemal natychmiast prowadzą do problemów z pozycjonowaniem, dlatego nie idź na łatwiznę!

Jak skuteczne jest pozycjonowanie stron?

Z roku na rok odnotowujemy coraz większą liczbę wyszukiwań poszczególnych fraz. Fakt ten jasno pokazuje, że aktywnie korzystamy z wyszukiwarki internetowej i sieć traktujemy jako poważne źródło informacji. W związku z tym zdecydowanie warto jest rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej. Należy jednak pamiętać, że wiedzą o tym również nasi konkurenci, dlatego stanie się liderem w swojej branży nie jest łatwe i wymaga ogromnego nakładu wiedzy, pracy i często kosztów.

Mimo to z czystym sumieniem możemy stwierdzić, że pozycjonowanie stron jest niezwykle skutecznym działaniem marketingowym. Wykorzystując odpowiednie rozwiązania, po pewnym czasie można znacznie podnieść prestiż zarówno witryny, jak i samej firmy. Co więcej, proces ten wpływa również na osiągane przez przedsiębiorstwo zyski, dlatego podnosi jego rentowność, a poniesione koszty się zwracają.

Słowa kluczowe – podstawa skutecznego pozycjonowania

Absolutną podstawą wszelkich działań w sieci, jest wybranie odpowiednich fraz kluczowych, dzięki którym możliwe będzie odnalezienie naszej strony w wyszukiwarce. Obecnie wyróżniamy kilka podstawowych typów fraz, które wykorzystujemy w naszych działaniach:

  1. Ogólne frazy kluczowe

Frazy ogólne charakteryzują się nieskomplikowaną budową i bardzo szerokim charakterem wyrażenia. Zazwyczaj zbudowane są z jednego bądź dwóch wyrazów i cechują się wysoką trudnością pozycjonowania. Zdecydowanie nie polecamy wykorzystywania ich w momencie, kiedy zależy nam na jak najlepszym efekcie.

  1. Brandowe frazy kluczowe

Bezpośrednio związane z naszą firmą. Zazwyczaj frazy tego typu tworzy nazwa firmy (lub jej fragment), lub adres strony internetowej. W znacznej większości przypadków wykorzystania fraz tego typu, pozycjonowana strona wyświetla się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania. Może się jednak zdarzyć zupełnie odwrotnie, a wtedy konieczne są zaawansowane działania pozycjonerskie.

  1. Frazy kluczowe typu long-tail

Najdokładniejsze ze wszystkich. Bardzo dokładnie określają wyszukiwany produkt, czy zagadnienie. Ponadto są stosunkowo łatwe w pozycjonowaniu. Składają się z przynajmniej 3 wyrazów. Jako przykład takiej frazy możemy podać „buty sportowe do 500 zł”.

Jak wybrać frazy kluczowe?

Zdecydowanie najprostszym sposobem pozwalającym na wybór fraz kluczowych, jest wypisanie wszystkich oferowanych produktów lub usług i na ich bazie stworzenie interesujących nas wyrażeń. Ponadto, jeżeli Twoja firma funkcjonuje również stacjonarnie, nie zapomnij o frazach lokalnych zawierających lokalizację.

Jednak to jeszcze nie koniec. W tym momencie warto sprawdzić sens użycia danej frazy, do czego polecamy wykorzystać Planer Słów Kluczowych Google, a dokładniej zakładkę „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”.

Innym, równie skutecznym sposobem na wybranie fraz kluczowych jest wykorzystanie wspomnianego we wcześniejszym akapicie Planera Słów Kluczowych i zakładki „Znajdź nowe słowa kluczowe”. Pamiętaj jednak, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji zwrócić szczególną uwagę na konkurencyjność danej frazy i średnią miesięczną liczbę wyszukiwań.

Co wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce?

Na pozycję strony w Google wpływa szereg czynników, które nie do końca zostały określone. W tym momencie jednak jasno możemy stwierdzić, że największy wpływ ma:

  • Szybkość strony.

  • Przyjazność urządzeniom mobilnym.

  • Treść na stronie.

  • Certyfikat SSL.

  • UX.

  • Linkowanie zewnętrzne.

  • Stan techniczny witryny.

Komu warto zlecić pozycjonowanie?

Pozycjonowanie jest działaniem mającym bezpośredni wpływ na renomę naszej firmy w sieci, dlatego warto zlecić realizację tego procesu sprawdzonej firmie. Jednak, jak nabrać pewności, że dane przedsiębiorstwo jest odpowiednie?

O profesjonalizmie wybranej firmy świadczy przede wszystkim portfolio. Przed rozpoczęciem współpracy poproś o przedstawienie go i sprawdź, jak przebiegały poszczególne realizacje, a także, czy dana firma współpracowała już z przedsiębiorstwem o podobnym charakterze. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że pracownicy firmy poradzą sobie w wybranej przez Ciebie branży.

Dodatkowo warto poszukać opinii w sieci. Internet to bardzo cenne źródło wiedzy, dlatego też wykorzystaj je jeszcze przed podpisaniem konkretnej umowy. Pamiętaj jednak, że część opinii mogła zostać napisana w ramach tzw. marketingu szeptanego, dlatego nie traktuj tego rozwiązania jako pewnej wyroczni na temat funkcjonowania danej firmy.