1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

Czym jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron jest to szereg metod, działań i zasad mających na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji witryny WWW w naturalnych (darmowych) wynikach wyszukiwania.

Proces optymalizacji pod względem wyszukiwarki znany jest jako SEO (ang. search engine optimization) i dzieli się na dwa rodzaje działań – te prowadzone wewnątrz struktury samej strony (ang. on-page) takie jak weryfikacja oraz modyfikacja struktury linków wewnętrznych czy samych treści (opisów, artykułów itd.) zawartych w serwisie. Drugim rodzajem działań są działania prowadzone poza obrębem samej strony (ang. off-page) takie jak umieszczanie linków, reklam, fraz kluczowych występujących w wynikach wyszukiwania i prowadzących do danej witryny "z zewnątrz".

Jak działa pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie przeprowadzane jest głównie przy współpracy z przeglądarką Google, jako że korzysta z niej ponad 90% użytkowników na świecie. Wyszukiwanie rozpoczyna się od wprowadzenia interesujących nas słów lub fraz kluczowych (krótkich, lub dłuższych typu long tail), po zatwierdzeniu wyboru wyświetlają się poszeregowane według rankingu wyniki wyszukiwania. Wyniki te dzielą się na dwie grupy – organiczną (naturalną) złożoną z odnośników do stron uznanych za najbardziej trafne oraz oceniane najwyżej ze względu na zawartość i funkcjonowanie. Drugą grupą jest grupa linków sponsorowanych, występujących pomiędzy wynikami naturalnymi, będącymi jednak niezależnymi od rankingu pozycjonowania, umieszczonymi w ramach płatnych kampanii reklamowych prowadzonych przez usługę Google Ads.

Google ustala ranking wyświetlanych stron na podstawie wielu czynników tak, aby wyświetlona lista była jak najbliższa odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Przykładowymi kryteriami mogą być np. chęć zapoznania się z recenzjami, opisami czy funkcjonowaniem, opiniami ekspertów na temat danego produktu czy usługi. Osoba taka jest też z dużym prawdopodobieństwem zainteresowany bezpośrednim kontaktem z firmą w celu konsultacji i być może dokonania zakupu interesującego ją dobra.

Jak wygląda współpraca z agencją (pracownikiem) działającą w branży SEO?

W skład usługi pozycjonowania stron wchodzi kilka procesów, które przeprowadzane są przez wyedukowanych i doświadczonych specjalistów z branży SEO (będących pracownikami agencji bądź świadczącymi usługi indywidualnie).

Najpierw przeprowadzana jest dokładna rozmowa - wywiad, podczas której osoba odpowiedzialna za świadczenie usług w branży SEO dokładnie ustala z klientem wszelkie istotne szczegóły dotyczące przeprowadzanego projektu. Zebrane informacje dotyczą przede wszystkim branży, w jakiej funkcjonuje przedsiębiorstwo, oferty produktowej oraz towarów czy usług, na których promocji należy się skoncentrować. W dalszej kolejności poruszane są tematy takie jak oczekiwania względem kampanii, zastosowanej strategii oraz założonych celów.

Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie tzw. audytu SEO, będącego procesem mającym na celu sprawdzenie funkcjonowania witryny pod względem wymagań branży SEO. Testowane są elementy stricte techniczne takie jak poprawność działania zastosowanych skryptów, linków (zarówno tych wewnątrz strony jak i odnośników występujących w wynikach wyszukiwania), pojawiających się błędów. Witryna jest też oceniana pod względem wizualnym i użytkowym takim jak intuicyjność korzystania, jakość, pozycja, struktura, powiązanie oraz działanie konkretnych słów i fraz kluczowych. Witryna (oraz treści reklamowe do niej kierujące) jest także sprawdzana pod względem jakościowym w stosunku do elementów, które wpływają na ocenę przez algorytm wyszukiwarek.

Jakie elementy brane są pod uwagę przez algorytm pozycjonowania Google (i innych wyszukiwarek)?

Istnieje szereg kryteriów, mających istotny wpływ na ocenę witryny WWW po przeanalizowaniu przez algorytm pozycjonowania, co ma bezpośredni wpływ na pozycję w rankingu wyników wyszukiwania.

Jednym z najważniejszych czynników jest ilość, jakość, długość i dopasowanie treści umieszczonych na stronie takiej jak opisy oferowanych produktów i usług, artykuły umieszczane na stronie głównej, wpisy na blogu (jeśli jest prowadzony), tytuły, pozycje menu. Zawartość tekstowa umieszczana w serwisie powinna być przygotowywana przez doświadczonych Copywriterów. Powinna ona charakteryzować się przede wszystkim poprawnością językową (ortografia, interpunkcja). Twórczość pisana umieszczamy na swojej witrynie powinna być także przyjazne czytelnikowi, czyli być napisana zrozumiałym, zachęcającym językiem (język korzyści), "trzymać się" jednego, określonego stylu. Osoba komponująca teksty powinna unikać powtórzeń, kolokwializmów, wyrażeń potocznych, słów obraźliwych. Warto także zadbać o to, aby każdy dobrze ułożony tekst wzbogacony był o kilka dobrze dobranych, pasujących tematyką filmów i (lub) grafik.

Bardzo ważnym czynnikiem brane pod uwagę w stosunku do treści umieszczanej na stronie jest jej unikatowość (nie jest dostępna nigdzie indziej), częstotliwość dodawania, oraz przede wszystkim jakość oraz trafny dobór i powiązanie fraz kluczowych.

To na podstawie słów i fraz kluczowych generowane są w, odpowiedzi na zapytania użytkownika, określone wyniki wyszukiwania, należy więc zadbać o jak najczęstsze (jednakże przemyślane) umieszczanie ich w elementach takich jak linki oraz tytuły stron i podstron oraz pozycje menu.

Należy unikać kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, w której kilka słów czy fraz połączone jest z tym samym obiektem czy stroną (lub jedna podstrona powiązana jest z kilkoma frazami kluczowymi) wzajemnie się wykluczając i eliminując w wynikach wyszukiwania.

Kolejną rzeczą, którą warto wyeliminować z powodu znaczącego obniżenia oceny przez wyszukiwarkę jest duplikacja treści, czyli powielenie treści umieszczonej na witrynie WWW. Należy w miarę możliwości kontrolować zawartość oraz poprawność adresów URL wewnątrz oraz na zewnątrz witryny i w razie potrzeby usuwać powielone podstrony oraz obiekty.

Innym elementem mającym znaczący wpływ na ocenę witryny nie tylko przez przeglądarkę ale także użytkowników jest szybkość z jaką się wczytuje oraz działa. Ma to ścisły związek z objętością (wagą) materiałów wchodzących w jej skład (grafik, filmów itd.), ale także z optymalizacją kodu oraz zaimplementowanych skryptów. Niezoptymalizowany lub w całości źle napisany kod, zbyt duża liczba skryptów, umieszczanie grafik oraz materiałów video bez odpowiedniej kompresji powoduje znaczne obciążenie łącza internetowego oraz urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Wadliwie skonstruowana strona znacznie obciąża serwer oraz powoduje zużycie ogromnej ilości danych. Przyczynia się to do zwiększenia kosztów związanych ze zużyciem transferu danych zarówno po stronie przedsiębiorcy jak i odwiedzającego serwis użytkownika.

Niemniej ważna jest także dostępność witryny dla robotów (algorytmów) wyszukiwarek co wiąże się z koniecznością dbałości o szczegóły takie jak poprawne indeksowanie, zawartość tagów oraz poprawne formatowanie nagłówków (h1, h2, h3). Dla robotów istotna jest także poprawna budowa i jakość linków oraz przekierowań (redirectów) a także sieci ich wzajemnych połączeń zarówno wewnątrz struktury strony (on-site) oraz na zewnątrz (off-site, w wynikach wyszukiwania).

Przy ocenie brana jest pod uwagę historia samej domeny oraz jej pozycji w wynikach wyszukiwania w przeszłości, pozycja w rankingu zaufania oraz możliwości jakie daje platforma na jakiej jest oparta (im bardziej wszechstronna i kompatybilna z wieloma formatami tym lepiej).

Co warto zrobić, aby jeszcze skuteczniej promować witrynę WWW?

Istnieje wiele czynności oraz zabiegów, które warto zastosować (przy współpracy z ekspertami z branży SEO) w celu podwyższenia pozycji strony WWW w wynikach wyszukiwania oraz optymalizacji pod względem wygody oraz zadowolenia korzystających z niej użytkowników.

Odpowiednie dostosowanie pod kątem SEO zakłada więc przede wszystkim doskonałe, możliwie wolne od błędów funkcjonowanie serwisu WWW. Skupiając się na podstawach proces zakłada analizę oraz odpowiednią modyfikację kodu źródłowego strony oraz zawartych w nim skryptów.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie oraz poprawa struktury adresów URL (skrócenie, zmiana na bardziej przyjazne, zawierające słowa kluczowe, usunięcie błędnych, wygasłych, zduplikowanych). Następnym etapem jest weryfikacja działania i poprawa ich sieci wzajemnych połączeń wcześniej wspomnianych linków wewnątrz i na zewnątrz struktury witryny. Finalnym etapem jest przetestowanie działania witryny pod względem występujących błędów, szybkości ładowania materiałów takich jak grafiki, video czy zawartość interaktywna (Adobe Flash itp.). Zwykle przygotowywana jest także wersja strony stworzona z myślą o wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych takich jak telefony i tablety.

W dalszej kolejności poprawiana jest także zawartość mająca wpływ na wrażenia wizualne taka jak treść, pozycje menu oraz wspomniane wcześniej grafiki, materiały video.

Poddany ocenie w razie potrzeby modyfikowany jest przede wszystkim styl, tematyka oraz długość artykułów, opisów. Tekst jest sprawdzany przez korektorów pod względem poprawności językowej (brak powtórzeń, wyrażeń zbyt potocznych, zbyt długich lub krótkich zdań), ortograficznej oraz interpunkcyjnej. Uzgadniane jest także odpowiedni podział oraz umiejscowienie treści wraz z elementami takimi jak poprawność tytułów poszczególnych stron, podstron i pozycji w menu oraz ich właściwe linkowanie. W dalszej kolejności sprawdzana jest jakość oraz zgodność ze stylem i tematyką materiałów takich jak obrazy, grafiki oraz filmy promocyjne oraz to czy nie naruszają postanowień ustawy o ochronie praw autorskich.

Zawartość witryny jest zwykle wzbogacana w procesie tzw. linkbuildingu (ang. ‘budowanie linków), związane jest to z pozyskiwaniem płatnych linków, publikacji artykułów, wymianą linkami oraz informacjami o prowadzonej witrynie z innymi portalami a także dodawanie do płatnych katalogów firm.

Kto powinien skorzystać z możliwości jakie daje pozycjonowanie?

Z możliwości oraz zasięgu, jakie daje pozycjonowanie stron WWW powinien skorzystać każdy przedsiębiorca, któremu zależy na prowadzeniu skutecznych akcji reklamowych oraz marketingowych. Efektem tego będzie znaczący wzrost wyników sprzedaży oraz rozpoznawalności nie tylko oferowanych marek, ale także samej firmy.

Oferta pozycjonowania jest także odpowiednia dla małych i średnich firm, które dzięki inwestycji w pozycjonowanie szerokie (long tail) opierające się na zastosowaniu dłuższych, bardziej precyzyjnych fraz kluczowych, umożliwia skuteczną walkę z konkurencją o pozycję na rynku.

Pozycjonowanie jest także doskonałą opcją zarówno dla firm świadczących swoje usługi globalnie, czyli na skalę ogólnokrajową, międzynarodową, światową (np. agencje tłumaczeniowe, sklepy internetowe, firmy kurierskie) jak i dla przedsiębiorstw prowadzących swoją działalność lokalnie, na określonym obszarze, najczęściej we własnej siedzibie (salon fryzjerski, piekarnia czy warsztat samochodowy). Jest to możliwe za sprawą wykorzystania jednej z dwóch opcji pozycjonowania stron WWW – lokalnego (ograniczonego do wybranego miasta, dzielnicy, ulicy lub pozycjonowania globalnego.

Jakie są korzyści daje pozycjonowanie?

Faktem jest, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, wymagającym początkowo sporych nakładów pracy oraz stałego monitorowania i dostosowywania do zmieniających się warunków związanych z rynkiem i konkurencją.

Niewątpliwą zaletą jest jednak to, że poprzez swoją długotrwałość proces ten stopniowo buduje coraz większą bazę klientów oraz rozpoznawalność witryny oraz promowanych przez nią marek.

W momencie, gdy strona z biegiem czasu prze cały czas zajmuje wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania wraz z jego upływem przynosi coraz lepsze efekty sprzedażowe oraz marketingowe wymagając coraz mniejszych nakładów pracy (przy założeniu, że jest na bieżąco monitorowana i w razie potrzeby poddawana optymalizacji oraz modyfikacjom).

Kolejnym plusem jest to, że właściwie zaplanowana i prowadzona strategia promocyjna ma w zasadzie nieograniczony zasięg oraz możliwości, które w dużej mierze zależą od zaangażowania, inwencji twórczej oraz umiejętności przedsiębiorcy i specjalistów branży SEO, z którymi współpracuje.

Ogromny zasięg pozwala także na dotarcie do ściśle określonej pożądanej grupy konsumentów przy wykorzystaniu określonych fraz kluczowych maksymalizując tym samym zysk przy jednoczesnej redukcji wydatków.

Na aspekt finansowy wpływa także z pewnością niskość kosztów związanych z pozycjonowaniem, które w porównaniu z „tradycyjną” reklamą nie wymaga zaangażowania tak dużych ilości materiałów produkcyjnych takich jak papier, tworzywo sztuczne, farba drukarska itp. oraz zasobów ludzkich koniecznych do wykonania oraz dystrybucji.


Faktem jest, że nawet najlepsza strona internetowa nie przynosi zysków od samego początku. Dlatego też warto rozpocząć działania pozycjonerskie, których głównym celem jest wywindowanie strony na jak najwyższe pozycje w wybranej wyszukiwarce. W tym tekście omówimy wszystko, co musisz wiedzieć na temat pozycjonowania stron internetowych.

Pozycjonowanie przynosi zyski!

Odpowiednio pozycjonowana strona jest gwarancją regularnych przychodów, a także nowych użytkowników odwiedzających naszą witrynę. W związku z tym SEO jest obecnie jedną z podstawowych usług, na którą powinniśmy się zdecydować, prowadząc własny biznes.

Zalety pozycjonowania ze Scyla.pl

Rozpoznawalność
marki
Wzrost
sprzedaży
Napływ
nowych klientów
Przewaga nad
konkurencją w branży

Staramy się być jak najbardziej fair wobec naszych klientów, dlatego poniżej opisujemy schemat pozycjonowania stron, z jakiego korzystamy. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że zawsze dostosowujemy go do potrzeb i wymagań klienta, dlatego nie musisz obawiać się o zaszufladkowanie, czy nieprofesjonalne podejście.

  1. Dobór słów kluczowych Frazy kluczowe są podstawą w skutecznym pozycjonowaniu, dlatego na początku zawsze staramy się wybrać jak najlepsze.
  2. Działamy nieszablonowo Zawsze staramy się wybrać takie frazy kluczowe, aby przynosiły jak największe zyski. W związku z tym bardzo często są to wyrażenia nietypowe, ale wyszukiwane przez użytkowników. Dzięki temu korzystamy z fraz niedocenianych przez konkurencję, co bardzo często stawia nasze działania znacznie wyżej w porównaniu do konkurencji.
  3. Analiza konkurencji Nie zapominamy również o wnikliwej analizie konkurencji. Dokładnie sprawdzamy, z jakich fraz korzystają firmy konkurencyjne, a także jakie wyniki osiągają, dzięki czemu jesteśmy w stanie oszacować, co warto robić, a czego nie.
  4. Znamy i korzystamy z narzędzi Google Na każdym etapie realizacji zlecenia korzystamy z narzędzi Google takich, jak Planer Słów Kluczowych, czy Google Search Console. Dzięki nim jesteśmy w stanie odpowiednio zoptymalizować realizowaną strategię, czy wygenerować indywidualny raport z prac.
  5. Optymalizacja i linkbuilding Na tym etapie wykonujemy dokładną optymalizację witryny, czyli dostosowanie jej do wymagań stawianych przez algorytm Google. Dokonujemy wszelkich, niezbędnych zmian, dzięki czemu Twoja strona internetowa jest nie tylko przyjazna robotom Google, ale również użytkownikom. Ponadto realizujemy także linkowanie, które wpływa bezpośrednio na pozycję. W tym miejscu musimy zaznaczyć, że pozyskujemy linki wyłącznie ze sprawdzonych źródeł, które ściśle dobieramy do obsługiwanego projektu.
  6. Regularne raporty Wiemy, jak ważna jest świadomość prowadzonych działań, dlatego w regularnych odstępach czasu dostarczamy naszym klientom bardzo dokładne raporty z prowadzonych prac. W sprawozdaniu tego typu znajdziesz informacje na temat wykonywanych działań, wykorzystanego budżetu, czy osiągniętych efektów, dlatego ocenisz sam, czy jest to dla Ciebie opłacalne.

Pozycjonowanie stron najkrócej można określić jako zespół działań, którego celem jest jak najlepsze wypromowanie wybranej strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania. W tym celu wykorzystuje się techniki takie, jak linkbuilding, publikacja artykułów sponsorowanych, czy kampanię marketingu szeptanego.

Warto pamiętać, że dane rozwiązanie nie musi sprawdzać się w każdym przypadku, dlatego niezbędne jest bardzo dobre opracowanie strategii, która będzie nie tylko odzwierciedlać główne założenia, ale również zawierać najlepsze metody pozycjonowania.

Za ustalenie pozycji strony internetowej odpowiedzialne są zarówno algorytmy Google, jak i Roboty. To one odwiedzają każdą stronę internetową, oceniają ją pod kątem użyteczności i spełnienia wymagań, a następnie plasują na wybranej pozycji w wynikach wyszukiwania. Co ważne, na ocenę strony składa się ponad 200 różnych czynników, a każdy z nich jest ważny, dlatego odpowiednie przygotowanie strony jest tak ważne i czasochłonne.

W tym miejscu musimy zaznaczyć, że najważniejszymi czynnikami wpływającymi na ranking strony są linki prowadzące do witryny, optymalizacja pozycjonowanej strony i treść na niej zawarta. Każdy z nich znacząco wpływa na SEO, dlatego to nimi warto zająć się w pierwszej kolejności.

Główną korzyścią płynącą z pozycjonowania stron jest wzrost rozpoznawalności marki, czy zwiększenie zysków, jednak nie można zapominać o:

  • Dotarciu do osób zainteresowanych produktami lub usługami marki
  • Wzroście popularności marki
  • Znacznie niższych kosztach marketingu
  • Szybkich efektach pracy
  • Korzyściach odczuwanych przez długi czas

Jako profesjonalna agencja marketingu internetowego zdajemy sobie sprawę, że najważniejsze jest odpowiednie dopasowanie strategii pod kątem zarówno wymagań klienta, jak i profilu działalności danej firmy. Dlatego też w Scyla.pl wykonujemy:

  • Pozycjonowanie ogólne Nakierowane na ogólne frazy i wyniki wyszukiwania. Podczas pozycjonowania ogólnego skupiamy się na jak najlepszej optymalizacji witryny i optymalnym doborze fraz kluczowych, aby Twoja firma była klasyfikowana wyżej, niż konkurencja.
  • Pozycjonowanie lokalne Bardzo popularne rozwiązanie, które polecane jest firmom świadczącym usługi o charakterze lokalnym. W pozycjonowaniu lokalnym wykorzystujemy głównie frazy zawierające lokalizację, a pozostałe działania nakierowujemy na miasto, dzielnicę lub województwo. Dzięki temu do witryny kierowani są użytkownicy znajdujący się w wybranej lokalizacji, co nie pozostaje obojętne nawet na liczbę odwiedzin sklepu stacjonarnego.
  • Pozycjonowanie sklepów internetowych Łączy w sobie pozycjonowanie ogólne i long tail. Polega na regularnym uzupełnianiu fraz kluczowych i aktualizowaniu działań, dzięki czemu podstrony z nowymi produktami w sklepie pną się w górę i są regularnie odwiedzane.

Wybór najlepszej agencji SEO nie jest łatwy, dlatego poniżej omówiliśmy kilka, najważniejszych aspektów, które pomogą podjąć odpowiednią decyzję. Zapraszamy do lektury.

  1. Referencje wybranej agencji Przed podjęciem ostatecznej decyzji o współpracy warto przeanalizować referencje kilku wybranych agencji. Dzięki temu dowiesz się, jak firma podchodzi do swoich zadań, a także, czy poprzedni klienci są zadowoleni ze współpracy. Brak dokumentów tego typu powinien być jasną wskazówką, że firma nie traktuje swoich zadań poważnie.
  2. Zespół danej firmy Jeszcze przed podpisaniem umowy sprawdź, kto pracuje w danej firmie. Każda, dobrze prosperująca agencja dysponuje specjalistami wielu dziedzin, dzięki czemu nie ma problemu z wykonaniem bardzo czasochłonnych i wymagających zadań. Ponadto sprawdź kompetencje osób zatrudnionych, nie bój się sprawdzać, co potrafią pracownicy. Od tego będzie zależeć Twoje zadowolenie i poprawność zainwestowanej gotówki.
  3. Specjalizacja Jeżeli działasz w dość specyficznej branży takiej, jak rachunkowość, prawo, czy medycyna warto zdecydować się na agencję marketingową specjalizującą się w wybranej dziedzinie. W ten sposób oszczędzisz sobie stresu związanego z tym, czy dana firma poradzi sobie w trudnej sytuacji i zrozumie problemy branżowe.
  4. Umowa Każdy dokument tego typu powinien być napisany prostym, zrozumiałym dla każdego językiem. Jeżeli otrzymujesz wzór umowy i nie rozumiesz wielu zapisów – powinno być to dla Ciebie znakiem ostrzegawczym i sygnałem, że zdecydowanie lepiej będzie wybrać inną firmę.
  5. Sprawny kontakt z opiekunem Tego podpunktu chyba nie musimy tłumaczyć. Jeżeli kontakt z firmą jest utrudniony – wybierz innego wykonawcę.

Jako jedna z niewielu firm na rynku charakteryzujemy się profesjonalnym podejściem do klienta. Ponadto zawsze utrzymujemy stały kontakt ze zleceniodawcą, a także wnikliwie raportujemy wszelkie działania. Co więcej, na początku każdej współpracy staramy się oszacować wszystkie koszty i dokładnie omawiamy planowane działania, dzięki czemu każdy klient ma pełną świadomość tego, za co płaci.