1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

Wielu posiadaczy serwisów internetowych takich jak sklepy, serwisy informacyjne czy blogi zastanawia się nad tym jak zwiększyć pozycję swojej witryny w rankingach wyszukiwania. Część z nich zastanawia się oraz szuka źródła tego dlaczego ich strony zajmują stosunkowo niską pozycję w wynikach wyszukiwania. Próbują dociec z jakiego powodu pomimo regularnego umieszczania sporej ilości materiałów o dobrej jakości (tekstów, grafik, zdjęć). Dlaczego mimo zastosowania (ich zdaniem) trafnych i dobrze dopasowanych słów i fraz kluczowy ich witryna nie jest oceniana wyżej przez wyszukiwarki.

Powodów może być wiele, mogą one nie być związane oceną samej zawartości serwisu. Przyczyna może być czysto techniczna, związana w funkcjonowaniem strony samej w sobie (niewłaściwa konfiguracja serwera, wadliwa struktura linków, niezoptymalizowane grafiki itd.).

Czym jest SEO techniczne?

Zbiór działań oraz zasad pomocnych w eliminowaniu błędów oraz optymalizacji działania zarówno wewnętrznych struktur witryny jak i prowadzących do niej odnośników zewnętrznych nazywany jest SEO technicznym. Metoda ta znajduje wykorzystanie zarówno na etapie projektowania i wdrażania serwisu jak i w przypadku stron już funkcjonujących.

Błędne indeksowanie strony

Istnieje kilka czynników mogących powodować problemy z indeksowaniem poszczególnych elementów witryny lub jej całości. Brak możliwości poprawnego indeksowania powoduje także brak możliwości oceny oraz wyświetlania w rankingu wyników wyszukiwania.

Błędy mogą mieć wiele źródeł takich jak niemożliwość poprawnego odczytania adresów URL przez roboty Google z powodu ich złej struktury, duplikacji lub prowadzenia do nieistniejących lokalizacji, obiektów.
Kolejną przyczyną może być sama zawartość strony, która może być kompletnie nieczytelna dla robotów Google z powodu niepoprawnej standaryzacji, tagów bądź przypisania do błędnej kategorii (z powodu niewłaściwego opisu). Trzecim z kolei powód może stanowić niepoprawnie napisana treść pliku robots.txt lub sitemap.xml.

Odpowiedzialna za problem z indeksowaniem może być także konfiguracja samego serwera, niepoprawnie wgrany certyfikat SSL lub źle przeprowadzony proces migracji witryny z jednego serwera na drugi.

Źle dopasowane frazy lub słowa kluczowe

Może zdarzyć się tak, że pomimo poprawnego indeksowania strony przez wyszukiwarkę może ona nie wyświetlać się w odpowiedzi na użycie konkretnych słów kluczowych.

Przyczyn może być wiele, jednak tym co ma najczęstszy wpływ jest konstrukcja samej witryny.

Do najczęściej występujących nieprawidłowości zaliczamy niewłaściwą konstrukcję menu (błędy w linkach, przekierowaniach, niewłaściwe odniesienie do fraz kluczowych), błędna struktura sieci linków i przekierowań wewnątrz struktury samej witryny lub też adresów URL prowadzących z zewnątrz. Trudności mogą powodować także nieścisłości oraz błędy w kodzie strony lub zastosowanych skryptów.

Wyszukiwarka Google może mieć też trudności z uzyskaniem dostępu do konkretnych, powiązanych ze słowami kluczowymi podstron czy obiektów z powodu ich duplikacji. Problemów przysporzyć może także niepoprawna implementacja protokołu SSL lub zbyt długi czas odpowiedzi po stronie serwera.

Niepoprawne wyświetlanie odnośników zewnętrznych w wynikach wyszukiwania

W przypadku gdy witryna jest poprawnie indeksowana. a także poprawnie powiązana z dobrze dobranymi frazami kluczowymi może zdarzyć się tak, że wygląd odnośników w wynikach wyszukiwania (linków, grafik) będzie niezadowalający. Liczne komunikaty o błędach, błędne rozmieszczenie mogą być to spowodowane przez szereg nieprawidłowości.

Pierwszą z nich jest tzw. kanibalizacja slow kluczowych występująca w przypadku, gdy jedna fraza jest powiązana jest z kilkoma elementami lub gdy kilka słów powiązanych jest z jednym obiektem. W takim przypadku słowa kluczowe „walczą” ze sobą wzajemnie osłabiając swoją pozycję w rankingu wyszukiwarki.

Innymi przyczynami mogą być: wspomniane już wcześniej niewłaściwe połączenia linków wewnątrz witryny, brak ustalenia priorytetów w strukturze podstron lub nieumiejętne przekierowywanie ruchu z adresów zagranicznych.