1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

Wielu przedsiębiorców działających na terenie jednego państwa często zastanawia się nad ekspansją na rynek międzynarodowy. Chcąc oferować swoje usługi oraz towary na terenie innych państw muszą brać pod uwagę pamiętać nie tylko kwestie logistyczne takie jak chociażby transport, istotnym elementem ekspansji na rynki zagraniczne jest także dobrze przemyślana i realizowana strategia marketingowa. Najtańszą oraz najłatwiejszą w realizacji formą reklamy jest reklama internetowa, nie bez znaczenia jest także fakt, że Internet jest medium najbardziej powszechnym a co za tym idzie z największym zasięgiem działania.

Skuteczna kampania reklamowa prowadzona w sieci nie może obyć się bez pomocy ze strony branży SEO. Jedną z kluczowych składowych jest w tym przypadku pozycjonowanie zagraniczne, które w znacznym stopniu różni się od pozycjonowania krajowego.

Czym jest pozycjonowanie zagraniczne?

Pozycjonowanie zagraniczne samo w sobie działa na podobnych zasadach co pozycjonowanie krajowe z tą jednak różnicą, że używane są inne domeny lokalne (np. .de, .it). Inne są także słowa kluczowe oraz treść skierowana do odbiorców narodowości posługującej się odmiennym językiem, osadzonych na podłożu o innych warunkach kulturowych, obyczajach). Cała zawartość witryny (teksty, grafiki, opisy, materiały video) oraz linki i reklamy zewnętrzne musi więc zostać przetłumaczona i w wielu przypadkach zmieniona tak, aby wpasowywała się w warunki panujące na danym rynku.

Na co należy zwrócić uwagę decydując się na pozycjonowanie strony za granicą?

Pierwszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę są możliwe różnice w wadze tego, co jest oceniane przez skrypt przeglądarki. W jednej wersji językowej wyżej oceniana może być na przykład jakość zamieszczonych tekstów zaś w innej grafik lub linków prowadzących do źródeł zewnętrznych.

Kolejnym istotnym aspektem jest właściwe tłumaczenie oraz dobór słów i fraz kluczowych. Dla przykładu Polak poszukujący części do zepsutego samochodu w wyszukiwarce Google.pl posłuży się frazą „części samochodowe”, podczas gdy Brytyjczyk za pomocą witryny Google.co.uk wyszuka „car parts”.

Niezbędne jest zadbanie o właściwą wersję językową umieszczanych materiałów oraz linków prowadzących do źródeł zewnętrznych. Należy zapewnić poprawne, wysokiej jakości tłumaczenie a w przypadku linków do źródeł zewnętrznych czasem wyszukanie zbliżonej zawartością, tematyką i jakością treści alternatywnej na stronach zagranicznych. Jest to bardzo ważne, ponieważ w przypadku, gdzie np. na niemieckiej wersji językowej witryny posłużymy się linkami do stron z domeną .pl zostaną one błędnie zinterpretowane przez algorytm pozycjonowania znacznie obniżając pozycję w rankingu.

Koniecznie należy wziąć pod uwagę fakt, że pomimo dominacji rynku wyszukiwarek przez Google w wielu krajach ogromną popularnością cieszą się także inne portale. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii jest to Yahoo, w Rosji Yandex a w Czechach Seznam. W związku z tym dobrym pomysłem jest więc wzięcie pod uwagę więcej niż jednej witryny podczas prowadzenia działań SEO na rynku danego kraju. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku każdej wyszukiwarki kryteria oceny oraz wymagania mogą się różnić.

Dodając oddzielną wersję naszego serwisu WWW tworzoną z myślą użytkownikach zagranicznych należy zwrócić szczególną uwagę na szereg zasad oraz wymagań technicznych dotyczących jej funkcjonowania.

Pierwszym z nich jest stworzenie osobnych, dedykowanych podstron bądź wersji serwisu dla danej wersji językowej, należy przy tym pamiętać o wyborze odpowiedniej domeny. Znacznie wyżej oceniane są witryny funkcjonujące pod domenami lokalnymi danego kraju (dla przykładu w Niemczech jest to .de, we Włoszech .it a w Wielkiej Brytanii .co.uk). Najbardziej uniwersalna jest domena .com, jest ona jednak oceniana nieco niżej niż wspomniane wcześniej domeny lokalne.

Warunki techniczne, jakie musi spełnić witryna, aby w ogóle mogła być pozycjonowana za granicą oprócz posiadania wspomnianej wcześniej właściwej domeny to także odpowiednia struktura linków, odpowiednie geo-tagowanie, międzynarodowa mapa strony oraz ukierunkowanie danej wersji witryny na konkretny język bądź kraj.

Na koniec warto dodać, że pozycjonowanie zagraniczne warto zlecić lub zaplanować wspólnie z agencją SEO działającej na terenie Polski.

Dlaczego warto pozycjonować w Polsce?

Pierwszym i jednym z ważniejszych „za” jest kwestia finansowa, ponieważ agencje SEO świadczące usługi w innych państwach ustalają swoje ceny i stawki w obcych walutach (USD, Euro itd.). Po przeliczeniu okazuje się to być znacznie bardziej kosztowne niż zlecenie wykonania analogicznego zamówienia firmie działającej na terenie Polski.

Kolejną kwestią jest komunikacja podczas współpracy przy planowaniu oraz prowadzeniu akcji oraz strategii marketingowych. Odbywając się w języku ojczystym jest znacznie bardziej efektywna i dokładna ponadto pozwala uniknąć błędów oraz niedomówień mogących wystąpić w przypadku komunikacji prowadzonej w języku obcym (nieojczystym). Z uwagi na fakt, że zarówno klient jak i agencja SEO znajdują się i działają na terenie jednego kraju czy nawet miasta daje możliwość jeszcze lepszej interakcji z uwagi na możliwość konsultacji, wymiany zdań, oczekiwań, sugestii „na żywo” co byłoby niemożliwe lub bardzo utrudniony w przypadku współpracy pomiędzy osobami znajdującymi w dwóch odległych od siebie państwach.